Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Jakimiż trzeba być niepoprawnym zerem, żeby grać w życiu tylko jedną rolę, znaczyć zawsze jedno i to samo.

Chociaż
domieszka tego, co subiektywne jest tutaj oczywiście duża, nie potrzeba jednak sięgać do
tego rodzaju heroicznych środków. Współczesna ogólna metodologia myślenia oferuje
bowiem pojęcia, za pomocą których można badać metodę historyczną.
Badanie to, jeśli chodzi o szczegóły, jest zadaniem odpowiedniej specjalnej metodologii.
Tutaj dotknęliśmy tylko kilku podstawowych elementów metody historycznej. Wybraliśmy
je, ponieważ dostarczają doskonałej ilustracji płodności nowych pojęć, a także dlatego, że
metoda historyczna - chociaż jest metodą szczegółową - dotyczy bardzo dużej klasy
dyscyplin i tym samym może być przedmiotem większego zainteresowania niż przeważająca
ilość innych metodologii szczegółowych.
8
Posłowie
Nowsze poglądy i próby rozwiązań różnych problemów szkicowo zreferowane w tej
książce pozwalają na kilka uwag ogólniejszej natury. Chcemy je podzielić na dwie klasy.
Pierwsze odnoszą się do samej metodologii, drugie wyrażają myśli na temat filozofii
ludzkiego myślenia.
W odniesieniu do metodologii należy powiedzieć trzy rzeczy:
- że rozwija się ona dzisiaj szybko i daje wiele pozytywnych rezultatów. Być może nie
byłoby żadną przesadą stwierdzenie, że rzadko była uprawiana tak pilnie jak w naszych
czasach.
- że postęp ten przyniósł pewną ilość nowych wglądów i rozwój dawniejszych. Jako
dowód wystarczy podać: wypracowanie metody fenomenologicznej, wgląd w doniosłość
analizy językowej, nowy podział metod myślenia i rozbudowę teorii systemów
aksjomatycznych.
- że mimo tego - albo właśnie z tego powodu - dzisiejsza metodologia walczy z wieloma
nie rozwiązanymi problemami. Wśród nich wymieńmy stary problem indukcji, całkiem nowe
pytanie o sens i możliwość ustalenia prawdopodobieństwa hipotez, niezupełnie jeszcze
wyjaśnioną względność systemów logicznych. Wydaje się, że w odniesieniu do pytań
filozoficznych, w oparciu o nowsze poglądy, można ważyć się na następujące twierdzenia:
- że wyrażenia “poznawanie”, “myślenie”, “wiedza” i stąd też “nauka”, a także “prawda” i
inne podobne nie są jednoznaczne, lecz przeciwnie wieloznaczne (w scholastycznym sensie
tego słowa analogiczne). Współczesna metodologia pokazuje bowiem, jak różne są metody i
wartość uzyskiwanych w oparciu o nie rezultatów w różnych dziedzinach.
- że w obliczu tej sytuacji każde proste rozwiązanie problemu poznania należy odrzucić
jako niewystarczające. Rzeczywistość, a stąd i praca myślowa chcąca ją uchwycić jest
oczywiście gigantycznie skomplikowana. Wszystkie próby, które chcą uprościć tę pracę -
wąski dogmatyzm, nie mniej niż leniwy relatywizm i sceptycyzm - są całkowitym
nieporozumieniem.
- że wszyscy naukowcy i filozofowie - pomimo tego, co często sami na ten temat mówią -
wyznają w zasadzie wiarę w wartość racjonalnego myślenia: ponieważ metodologia nie jest
niczym innym niż obrazem wielości metod rozwiniętych - szczególnie w ostatnich czasach -
po to, aby móc racjonalnie myśleć.
Niech mi teraz będzie wolno na podstawie tego wszystkiego wyciągnąć kilka wniosków
na temat dzisiejszej sytuacji w filozofii. Charakteryzuje się ona, niestety, istnieniem ostrych
podziałów. W trakcie międzynarodowych kongresów - tak np. ostatnio na kongresie
filozoficznym w Brukseli w 1953 roku często nie słyszy się już żadnego dialogu, lecz
wymianę monologów: zwolennicy fenomenologii i zwolennicy analizy językowej stoją na
przeciw siebie bez żadnego wzajemnego zrozumienia. Jednak w świetle tego, co metodologia

Wątki